Stalno čitamo o blog sadržaju, a manje o strukturi bloga i kako ga dizajnirati. Ako promišljeno kreiramo blog predloške, možemo stvoriti bolje iskustvo za naše čitatelje. Sadržaj će biti lakše pronaći, lakše čitati, lakše dijeliti, lakše se prijaviti i dobiti više.
U ovom članku na temelju provedenih istraživanja od američkih kolega donosim mišljenje i preporuke o najčešćim vrstama blog članaka, problema s blogom, načina objedinjavanja blogova, elementi kreiranja bloga koji polučuju uspjeh i često postavljena pitanja o blogu.
Koje vrste blog članaka su najčešće?
Sadržaj edukativnog karaktera je temelj većine content marketinških strategija. Znamo da svrha content marketinga leži u davanju korisnih i edukativnih informacija, pri čemu pobjeđuje ona tvrtka i/ili osoba koja iznosi najkorisnije informacije s ciljem pomoći čitateljima.
Članci tipa “Kako uraditi nešto” su najbrojniji sadržaji većine blogova. Svakako online prisutnost putem objave blog članaka tipa “Kako uraditi nešto” nije jedina strategija marketinga sadržaja.
Cilj sadržaja članaka tipa “kako uraditi nešto” je educirati javnost za pronalaženje rješenja trenutnog problema koji je tema članka.
Pri planiranju svoje online aktivnosti tvrtke moraju shvatiti, da ljudi većinom dolaze na internet kako bi se educirali, zabavili ili družili, odnosno socijalizirali, a ne da bi im se prodavalo.
Neke tvrtke i/ili osobe objavljuju sadržaj putem novosti i trendova. Neke se fokusiraju na intervjue, a druge objavljuju nečija mišljenja. Ali većina strategija sadržaja, 76% prema godišnjoj anketi blogera provedene od strane Američke tvrtke Orbit Media, objavljuje članke s uputama tipa “Kako uraditi nešto”.

Problemi s blogom
Većina navedenog sadržaja se objavljuje na blogovima i prema nekom rasporedu.
Blogovi su izvorno osmišljeni kao platforme za pisanje dnevnika. Riječ blog dolazi od riječi “web” i “log”, a log je u osnovi zapis o tekućim aktivnostima. Dakle, sve se temelji na datumu.
Svaka nova objava ide na vrh objava u odnosu na prethodne. Slažu se jedna na drugu. Mogu biti raspoređene prema kategorijama ili s alatom za pretraživanje i filtrima. Uglavnom, to je velika gomila članaka.
Čak i dobro dizajnirani blogovi imaju problem s korisničkim iskustvom. Blogovi su sami po sebi neorganizirani.
Blog je feed i treba ga hraniti, što nas dovodi do drugog problema.
Ako i nismo zabrinuti zbog činjenice da naš rad s blogovima nije organiziran, zabrinuti smo zbog kalendara. Imamo ciljeve objaviti X članaka mjesečno. Imamo rokove.
Tako blog raste. Čak i ako marljivo ažuriramo stari sadržaj, čak i ako dodamo sjajne unutarnje poveznice, to je još uvijek gomila koja neprestano raste.
I tako, praznine u sadržaju ostaju nezapažene. Stariji kvalitetni članci su zaboravljeni. Teme su zanemarene. Propuštene veze. A sve zbog toga što ne postoji unaprijed određena točka na kojoj se odmaknemo sa strane i pogledamo bit našeg sadržaja.
O preporukama za objedinjavanjem blog sadržaja ćemo nešto kasnije. Sada ćemo se bazirati na elemente blog dizajna koji se najčešće koriste. Analizirat ćemo svaki od njih počevši od vrha blog članka.

Pretraživač
Čak i uz pažljivo određivanje, blogovi su još uvijek hrpe članaka, navedenih obrnutim kronološkim redom. Pretraživač je popularan način pomoći posjetiteljima da brzo pronađu relevantan sadržaj.
Većina blogova ima pretraživač. Neki blogovi prikazuju ikonu (kliknite da biste vidjeli polje za pretraživanje i unesite svoj upit), a drugi prikazuju otvoreno polje za pretraživanje.
Blog dizajner odlučuje o vizualnoj istaknutosti pretraživača. Treba li biti istaknut, velika otvorena kutija? Ili skriven iza ikone? Na svakoj objavi ili samo u glavnom predlošku bloga?
Analitika može pomoći pri donošenju ove odluke. Ako je Google Analytics 4 (GA4) pravilno postavljen, dobit ćete uvide u izvješća o pretraživanju vaše web-lokacije. Ova izvješća pokazuju koliko je popularan vaš pretraživač.
Izvješća također pokazuju što vaši posjetitelji traže i kada ne kliknu nakon pretraživanja (% izlaza iz pretraživanja), što obično znači da nisu zadovoljni.
Savjet: Ako je vaš blog izvor s velikom količinom sadržaja o raznim temama, dodajte pretraživač. Ako GA4 pokaže da pretraživač nije popularan, uklonite ga ili smanjite njegovu vizualnu istaknutost.
Ime autora i fotografija
Gotovo svi blogovi prikazuju ime autora. Većina blogova također prikazuje fotografiju autora.
Gledanje autorova lica pomaže u izgradnji veze između čitatelja i sadržaja. Čini sadržaj humanijim. Kažu neki da daje poticaj društvenom angažmanu.
Ljudi promisle: “Izgleda prijateljski, trebao bih ga potražiti na LinkedInu, Facebooku ili Tik Toku.”
Identitet autora daje relevantnost stručnjaka u svojoj djelatnosti. Vizualno jača njegov identitet.
Savjet: Dodajte ime i fotografiju autora, osim ako niste aktivni na društvenim mrežama i niste zainteresirani za osobno brendiranje. Tada je dovoljno samo ime.
Datum objave
Neki blogovi ne prikazuju datum objave, neki prikazuju dva. Datum objave i ažurirani datum.
Iako sadržaj može biti ispunjen savjetima koji su jednako relevantni danas kao što su bili prije mnogo godina, kada posjetitelj vidi stariji datum kraj objave preskače je. Traži nešto novo. Uopće ne klikne, kad se datum objave pojavljuje u rezultatima Google pretraživanja.
Postoji loša strana datiranja vašeg sadržaja: čini da vaši članci izgledaju starije.
Uklanjanje datuma iz predloška može povećati CTR iz pretraživanja i vremena na stranici.
Ako datum objave nije ugrađen u predložak, još uvijek možete spomenuti datum u naslovu i u tekstu. To se često radi za članke temeljene na istraživanju. Ako se članak zove “2024 Anketa blogera” nitko se neće pitati kada je objavljen.
O ovome ima dosta razilaženja razmišljanja stručnjaka. Ovo je sumnjivi dio popisa stvari koje bi vjerojatno trebale biti uklonjene sa svih web stranica.
Ja savjetujem kao netko tko želi da vam se vrati povrat ulaganja, a ne brinući se o preferencijama vaših čitatelja. One se ne podudaraju uvijek točno.

Savjet: Ako vaša strategija sadržaja uključuje vijesti ili trendove, ugradite datum izravno u predložak. Ako ne, stavite datum u sam izgled. Ne zaboravite datirati svaki pravovremeni sadržaj u zaglavlju i tekstu za sve pravovremene objave.
Gumbi za dijeljenje
Su popularne značajke na blogovima. Postoji mnogo mjesta na koja web dizajneri mogu dodati gumbe za dijeljenje. Gdje se gumbi za dijeljenje pojavljuju u blog dizajnu?
- na vrhu pretraživanja
- sa strane, često kao ljepljivi element koji prati čitatelja niz stranicu
- na kraju svake objave
Najpopularnije mjesto za postavljanje gumba za dijeljenje na društvenim mrežama je na vrhu objave. Ali zašto staviti gumbe na vrh? Posjetitelj još nije pročitao!
Zapravo, ne postoji nikakva korelacija između čitanja i dijeljenja. Ljudi čitaju bez dijeljenja i dijele bez čitanja. Dakle, stavljanje gumba za dijeljenje na vrh predloška blog objave ima smisla.
Gumbi za dijeljenje često se dodaju putem widgeta, što stvara tehničke probleme. Često vizualno “strše”. Ponekad su najšareniji element na stranici i mogu odvratiti pažnju od sadržaja.
Također, ti mali widgeti utječu na vrijeme učitavanja. To možda neće utjecati na stvarno iskustvo posjetitelja, ali će se prikazati u izvješćima o brzini stranice. Budući da se povezuju s društvenim mrežama, widgeti za dijeljenje mogu učiniti da stranica izgleda vrlo sporo u izvješćima kao što je Page Speed Insights.

Savjet: Postavite gumbe za dijeljenje na vrh predloška članka, a moguće i na bočne strane i dno članka. Pazite da ne smetaju previše.
Okvir za prijavu putem emaila i pozivi na radnju
Malo je vjerojatno da će posjetitelji koji započnu svoj posjet našoj web stranici putem blog objave postati potencijalni kupci. Jedan od najrealnijih i najboljih ishoda čitatelja bloga je novi email pretplatnik za newsletter.
Natjerati posjetitelja da se pretplati ovisi o vizualnom elementu obrasca za prijavu.
Okviri za prijavu se mogu ugraditi u sam dizajn bloga. Ovo je optimizacija konverzije za rast email popisa i događa se na mnogim mjestima. Često ugrađeni u WordPress temu. Također, se mogu dodati pomoću dodatka (u CMS-u) ili widgeta (u Google upravitelju oznaka).
Ponekad se pojavljuju kao slojevi, na vrhu sadržaja. Postoje tri glavne vrste ovih slojeva: skočni prozori, klizni okviri i ljepljivi elementi koji ostaju vidljivi bez obzira na dubinu pomicanja.

Dodavanje ljepljivog podnožja na blog jedan je od najmanje korištenih, ali najučinkovitijih načina da dobijete pasivne pretplatnike na svoju email listu.
Dobra strategija email marketinga može razviti odnose s potencijalnim kupcima i biti glavni pokretač prodaje. No, bez pretplatnika email marketing jednostavno neće funkcionirati.
Gdje god se pojavi poziv na radnju (CTA), trebao bi biti vizualno istaknut, reći posjetitelju konkretno što će dobiti (obećanje) i predočiti dokaz da je učinio dobro. Istaknutost, obećanje i dokaz ključni su za visokoučinkovite obrasce za prijavu putem emaila.

Povezani članci
Najčešća značajka na blog člancima je više blog članaka. U SAD-u čak 79% blogova prikazuje povezane članke. Obično se nalaze pod podnaslovom kao što je “Moglo bi vam se također svidjeti…” ili “nedavni članci”.
Promet je teško osvojiti, a lako izgubiti. Sjajan dizajn bloga privlači posjetitelje dublje na stranicu.
Povezani članci zapravo su vizualni pristup internom povezivanju. Jednostavno je i moćno … zašto to ne učinimo na ovom blogu?

Neka istraživanja kažu da marketinške stranice imaju prosječnu stopu napuštanja stranice od 62%, ali je mnogo viša za blog objave. Dodavanje “povezanih članaka” na dno svake objave može pomoći.
Savjet: Postoje WordPress CMS dodaci koji će ih automatski dodati svakoj objavi. Ako imate WordPress blog, možete koristiti Jetpack. Izvlači istaknutu sliku iz objave radi bolje vizualne istaknutosti.
Ako imate dosta relevantnog sadržaja, posebice onog koji dobro prolazi u društvenim medijima (imaju visoku stopu klikanja), trebali biste dodati povezane članke u svoj predložak bloga.
Komentari
Razmotrimo kratke argumente za i protiv uključivanja ove značajke u dizajn bloga.
- argumenti ZA: komentari su alat za dobivanje povratne informacije i prilika za izgradnju zajednice i umrežavanje sa svojim čitateljima.
- argumenti PROTIV: komentari su magneti za neželjenu poštu ili negativan društveni dokaz (objava uopće nema komentara).
Poput widgeta za dijeljenje, ovo je još jedna značajka koja će uništiti vaša izvješća o vremenu učitavanja. U dodatku za komentare koji ste instalirali postoji mnogo koda i dokumenata baze podataka.
Savjet: Ako imate angažirano čitateljstvo koje će vjerojatno komentirati vaše objave svakako dopustite komentare na svom blogu.
Ako objavljujete članke koji potiču na razmišljanje i imate vremena za moderiranje (odobrenje, odgovaranje, označavanje kao neželjenu poštu) i tada biste trebali dodati komentare na svoj blog.
Vrijeme za čitanje
Što je ideja ove značajke? Dati čitatelju predodžbu o tome koliko sadržaja ima pred sobom, slično kao što videi prikazuju ukupno trajanje.
Ovaj blog nikada nije prikazivao vrijeme čitanja. Zašto? Zato što bih sigurno prestrašio svoje posjetitelje bloga, kada bi primjerice vidjeli da trebaju izdvojiti 11 minuta čitanja sadržaja.
Stopa napuštanja stranice bez ove značajke se sigurno neće promijeniti.
Dodatni elementi blog dizajna
- Breadcrumbs
Pojavljuju se na vrhu izgleda bloga, ispod slike zaglavlja i iznad sadržaja. Ako je vaš sadržaj organiziran u jasne i korisne kategorije, može biti koristan vašim čitateljima. - Filteri
Padajući izbornici na početnoj stranici bloga koji posjetitelju omogućuju primjenu nekoliko kriterija (kao što su format i tema) kako bi suzio mogućnosti čitanja. Ako imate veliko tijelo raznolikog rada, mogli bi biti od pomoći. - Trake napretka
Slično vremenu čitanja, ovaj suptilni element dizajna pokazuje koliko ste daleko u sadržaju. Obično su ljepljivi element (traka napretka na ljepljivom podnožju ovog bloga kao primjer). Veliki su samo nekoliko piksela. Budući da ne zauzimaju gotovo nimalo prostora, zapravo nema nedostataka. - Gumb za ispis
Čitatelji možda žele tiskani primjerak. Ako imate gumb za ispis, nećete moći vidjeti njegovu popularnost bez dodavanja praćenja događaja pomoću Google upravitelja oznaka. Naravno, čitatelj može koristiti značajku ispisa preglednika. To se ne može pratiti.
Rješenje: sastavite blogove u objedinjujuću strukturu
Evo 10 načina da promijenite svoju strategiju sadržaja, od beskonačnog toka članaka s uputama prema organiziranijoj, cjelovitijoj opciji rada:
- Napravite pregled svega što treba znati o ključnim temama.
- Napravite pregled svega što ste ikada objavili, svake teme i formata.
- Počnite popunjavati praznine
Vjerojatno ste odmah primijetili nedostatke u svom sadržaju i važne teme o kojima nikada niste govorili. Blogirajte te praznine. Ako niste kvalificirani za objavljivanje o tim temama, pozovite gosta da piše umjesto vas. Ili upotrijebite oblik suradnje (intervjui, pregledi) i uključite stajališta vanjskih stručnjaka. - Ako je tema obrađena, ali je članak zastario, vratite se i ažurirajte ga, ali nemojte mijenjati URL.
- Napravite pregled najboljeg sadržaja na vašem blogu, organiziranog u kategorije. Obično je dostupan s odredišne stranice bloga.
- Uklonite datume iz svog blog predloška
Vjerojatno objavljujete evergreen sadržaj, u tom slučaju datum nije ključna informacija. Pobjegnite od razmišljanja o datumima i rokovima i usredotočite se na to kako se komad uklapa u cjelinu. - Koji je sljedeći povezani sadržaj koji će čitateljima trebati na putu učenja? Link na njega.
- Kombinirajte srodne članke u vodič
Vodič odvodi vašeg čitatelja s hrpe bloga u dublji, strukturiraniji članak. - Kreirajte newsletter
Promijenite poziv na radnju za pretplatu, da biste dobili uzastopni niz e-poruka, svaka s lekcijom. Postavite da se automatski šalju prema redovitom rasporedu. - Kreirajte online tečaj
To je velik, ali isplativ posao. Natjerat će vas da se preispitate i reorganizirate. Kada završite, vratit ćete ažurirani sadržaj natrag u članke. Kvaliteta i struktura će se odmah poboljšati. - Objavite knjigu
Još jedan veliki, nagrađivani posao koji će vas potaknuti na više razine kvalitete i strukture.
Često postavljana pitanja o blogu
Kako odabrati najbolju platformu za bloganje?
Procijenite svoje mogućnosti prema sljedećem popisu za provjeru:
- Vrijednost za vaš novac: osigurajte da odabrana usluga pruži upravo ono što trebate. To znači odabir blog alata jednostavan za korištenje, sa svim značajkama koje su vam potrebne za uspjeh.
- Vrste dostupnih rješenja: istražite različita rješenja koja su osmišljena kao podrška vama, blogerima. Upotrijebite ih za izradu jedinstvenog bloga. Opcije obično uključuju besplatna web-mjesta za blogove, platforme s vlastitim hostingom i vrhunske alate za izradu web-mjesta za blogove.
- Jednostavnost korištenja: neke platforme su komplicirane za rad i mogu obeshrabriti nove blogere. Potreban vam je jednostavan alat za kreiranje bloga koji ne zahtijeva tehničke vještine, dizajn ili marketinšku stručnost.
- Značajke: možda vam neće trebati sve značajke na početku, ali pobrinite se da najbolja platforma za blog po vašem izboru omogućuje prilagodbu ili izmjenu vaše web stranice ako je potrebno. Ako želite integrirati neke alate trećih strana, provjerite jesu li dostupni.
- Upravljanje blogom: ako je potrebno, morat ćete pristupiti pozadinskom ili administratorskom području kako biste ažurirali svoj blog, unijeli promjene i popravili izgled. Ključno je osigurati da je ovo područje dostupno, njime se može upravljati i da se njime lako snaći.
- Pravila i ograničenja: prije nego što platite softver, pročitajte ‘Uvjete korištenja’ kako biste bili sigurni da ne kršite pravila načinom na koji ćete ga koristiti.
Vrste blogerskih platformi
Jedna od najčešće korištenih i najboljih platformi za bloganje i samostalno hostirani CMS (Content Management System) je WordPress.org. Preporučuje ga većina stručnjaka za bloganje zbog nekih značajki:
- brine se za zadatke vezane uz postavljanje i održavanje vašeg bloga;
- integrirana nadzorna ploča može napraviti i finalizirati ažuriranja jednim klikom;
- nudi opsežne prilagodbe i podršku za dizajn i funkcionalnost bloga.
Iako je WordPress.org glavna preporuka, ako se pitate kako postaviti svoj novi blog, postoji i nekoliko drugih opcija. Većina dostupnih platformi za bloganje u modernom svijetu omogućuje vam izradu web stranica putem njihovih jednostavnih alata po principu “povuci i spusti”.
Možete razmotriti sljedeće web stranice blogova:
- Besplatne web stranice za bloganje (s hostingom): ako se odlučite za ovu opciju, adresa vašeg bloga izgledat će ovako: naziv domene.imesite.com. Najvažnija prednost je što je besplatan, ali nedostatak (primjerice Wix) je što ćete morati slijediti njihova pravila. Osim toga, ime s poddomenom može učiniti da izgledate kao amater.
- Blogovi s vlastitim hostingom: odaberite ovu opciju ako želite ugostiti svoju blog stranicu na svojoj domeni i nazvati je kako god želite. Morat ćete slijediti neka pravila koja su postavili vaš registrar domene i hosting tvrtka, ali osim toga, sami ste svoj šef. Vi ćete biti u potpunosti odgovorni za stranicu i njen sadržaj. CMS s vlastitim hostom također je besplatan.
Zaključak
Ako vaš blog ne radi dobro, možda nije do sadržaja. Možda je vrijeme za osvježenje dizajna.
Kombinirajte ove UX ideje i savjete za kreiranje bloga s vlastitim brend identitetom. Dodajte malo inspiracije za dizajn i vaši će vas čitatelji nagraditi niskim stopama napuštanja stranice.
Ako je ipak u pitanju sadržaj promijenite svoju strategiju sadržaja, od beskonačnog toka članaka s uputama prema organiziranijoj, cjelovitijoj opciji rada prateći naše savjete.
Ako imate tvrtku, preporuka je da prvo dovedete svoju web stranicu u red, a tek tada krenete s objavama blog članaka. Blog članci su generatori prometa na vašoj stranic i prilika da vas posjetitelji upoznaju, vaš rad i ponudu.
Možeš pomoći! Samo podijeli ove savjete s prijateljima, obitelji i svima koji se upuštaju u bloganje.
Želite li potvrditi bilo koju od značajki koje sam dodao? Jesam li u nečemu potpuno pogriješio?
Ok, spreman sam. Recite nam ovdje! Ili se pridružite razgovoru na LinkedInu.
Sljedeće: Kako povećati stopu otvaranja emaila? Provjerite 14 preporuka za uspjeh u stopama otvaranja emaila. Kako se mjere stope otvaranja emaila?… Što je stopa klikanja?