U današnjem digitalnom svijetu, online konkurencija postaje sve žešća. Svakog dana se pojavljuje stotine novih web stranica u raznim djelatnostima. Kako biste ostali konkurentni i privukli veći broj posjetitelja, kontinuirano unapređivanje vaše web stranice postaje neophodno.
Ključ uspjeha leži u sposobnosti da privučete više ciljanog prometa, a to zahtijeva stalno optimiziranje različitih aspekata vaše web stranice.
Da biste to postigli, važno je redovito pratiti uspješnost vaše stranice u rezultatima pretrage. To vam omogućuje da shvatite što funkcionira, a što treba poboljšati. Upravo tu dolazi do izražaja Google Search Console – besplatni alat koji pruža neprocjenjive uvide u to kako vaša stranica funkcionira na Googleu.
Vjerojatno ste čuli o važnosti tog alata, a jeste li u potpunosti iskoristili sve funkcije koje on nudi. Da biste ga maksimalno iskoristili potrebno je dublje razumjeti kako funkcionira i kako analizirati podatke koje nudi.
Zato sam pripremio ovaj vodič za početnike da nauče kako koristiti Google Search Console. Cilj mi je pokazati vam kako upotrijebiti ovaj izvanredan alat, kako biste značajno unaprijedili svoju web stranicu i bolje razumjeli njezine performanse.
Što je Google Search Console?
Google Search Console je Googleov besplatni alat koji se koristi za praćenje, analizu i optimizaciju web stranica u kontekstu pretraživanja na Googleu. Ključan je za tehnički SEO jer omogućava bolji uvid u to kako Google prepoznaje i prikazuje web stranicu u rezultatima pretraživanja.
To znači da tehnički SEO-i mogu provjeriti status indeksiranja, optimizirati vidljivost web stranice i još mnogo toga – na jednostavnoj nadzornoj ploči.
Korištenje ovog alata nije obvezno, ali je korisno za svaku web stranicu koja želi ozbiljno pristupiti SEO optimizaciji za tražilice, jer omogućuje pregled podataka koji pomažu u donošenju odluka o sadržaju, strukturi i tehničkoj optimizaciji stranice.
Ključne funkcije Google Search Consolea
GSC pruža niz korisnih analitičkih alata koji vam omogućuju postizanje sljedećih ciljeva:
- Praćenje indeksiranja: odgovara može li Google pronaći (i indeksirati) sadržaj na vašoj web stranici;
- Optimizacija vidljivosti: analiza i pregled uspješnosti vaše stranice zbog povećanja vidljivosti na Google pretraživaču;
- Otkrivanje i rješavanje problema: dobivanje obavijesti o bilo kakvim problemima na vašoj web stranici (mobilna optimizacija, indeksiranje, AMP, potencijalne sigurnosne prijetnje poput hakiranja ili spama);
- Analiza i pregled prometa i uspješnosti: uvid u upite koji dovode posjetitelje na stranicu, pregled pozicija u rezultatima pretraživanja i klikove na pojedine stranice;
- Praćenje AMP stranica i mobilnih web stranica koje treba optimizirati.
Kome je Google Search Console namijenjen?
Bilo koji stručnjak za digitalni marketing naglasit će važnost korištenja Google Search Console kao osnovnog alata za optimizaciju web stranica. Bez obzira na vašu razinu iskustva, nudi vam jednostavan način praćenja uspješnosti web stranice i dobivanja dragocjenih informacija koje će unaprijediti vašu online prisutnost.
U GSC ćete vidjeti koje dijelove web stranice treba poboljšati kako biste povećali online vidljivost. To uključuje usmjeravanje na određene ključne riječi kako biste poboljšali rangiranje ili prikazivanje.
Google Search Console vam definitivno pomaže da ostanete korak ispred u području SEO-a.
Tko bi trebao koristiti i kako koristiti Google Search Console?
- Administratori web stranica
Pruža mogućnost praćenja tehničkih aspekata web stranice. Brzo možete uočiti i riješiti probleme poput pogrešaka na poslužitelju, sigurnosnih propusta, hakiranja ili problema s učitavanjem stranice. - Poduzetnici
Korištenje GSC-a može biti korisno za poslovne ljude, bilo da ga koriste sami ili angažiraju nekog drugog za optimizaciju stranice. Pruža ključne informacije koje pomažu u osiguravanju da web stranica bude u skladu sa SEO standardima i zahtjevima pretraživača. - Programerima web stranica
Programeri mogu koristiti Search Console kako bi otkrili i popravili greške u kodu, osobito u strukturiranim podacima i oznakama koje mogu utjecati na indeksiranje stranice. - SEO stručnjaci i digitalni marketinški profesionalci
Za marketere, GSC je neizostavan alat za analizu prometa i optimizaciju rangiranja. S podacima koje nudi, moguće je donijeti informirane odluke o ključnim poboljšanjima koje će povećati vidljivost stranice u Google pretragama. - Blogeri
Ako vodite blog pomoći će vam da analizirate uspješnost pojedinačnih stranica, pronađete prilike za poboljšanje i optimizaciju sadržaja, te otkrijete načine za dodatnu monetizaciju.
Upotreba Search Consolea je korisna za vaš online posao. No prije svega, morate naučiti kako ga pravilno postaviti, o čemu ćemo razgovarati u nastavku.
Kako postaviti Google Search Console?
Postavljanje Google Search Console (GSC) je ključni korak za optimizaciju web stranice za tražilice i prikupljanje podataka o performansama u Google pretraživanju. U nastavku su detaljno objašnjeni koraci za postavljanje GSC-a:
Korak 1: Prijava u Google Search Console
- Posjetite Google Search Console stranicu.
- Prijavite se koristeći svoj Google račun. Ako već koristite Google Analytics ili Google Tag Manager, možete koristiti iste podatke za prijavu.
Nakon prijave, dobit ćete opciju da dodate novu web stranicu ili domenu. Ako već imate povezane web stranice, vidjet ćete ih u gornjem lijevom kutu, s opcijom “Dodaj svojstvo” za dodavanje nove domene.
Ovako to izgleda:
Korak 2: Dodavanje i potvrda domene
Sada kada ste ušli u GSC, sljedeći korak je dodavanje i potvrda vlasništva nad vašom domenom. Postoje dva načina za to:
- Domena: ova metoda pokriva cijelu domenu (uključujući sve poddomene i http/https verzije).
- URL prefiks: Potvrđuje samo određeni URL s kojim radite (npr. https://example.com ili http://example.com).
Unesite URL svoje web stranice, a zatim ćete morati potvrditi svoju domenu na jedan od sljedećih načina:
- Google Analytics: ako već koristite Google Analytics na svojoj web stranici, GSC može automatski potvrditi vlasništvo pomoću Google Analytics ID-a praćenja. Ovo je najbrža i najjednostavnija opcija ako ste već postavili GA;
- Prenošenje HTML datoteke: GSC će vam dati HTML datoteku koju trebate preuzeti i prenijeti u korijenski direktorij vaše web stranice;
- Potvrda putem davatelja DNS usluga: Dodajte tekstualni zapis (TXT) u svoj DNS zapis pomoću vašeg davatelja usluga domena. Ako odaberete ovu metodu, promjene mogu potrajati nekoliko minuta da se prošire;
- Google Tag Manager: ako koristite Google Tag Manager, možete se potvrditi putem oznake u GTM-u.
Napomena za WordPress korisnike: Ako koristite WordPress, možete koristiti dodatke poput Yoast SEO za potvrdu. Yoast SEO omogućava unos HTML oznake direktno unutar svoje postavke pod “Site connections”.
Samo kopirajte kod za potvrdu iz GSC-a i zalijepite ga u Yoast.
Nakon što odaberete jednu od metoda, pratite upute i kliknite “Potvrdi”.
Ako je proces potvrde uspješan, dobit ćete poruku “Verifikacija vlasništva potvrđena” i pristupiti upravljačkoj ploči Google Search Console-a.
Korak 3: Postavljanje XML mape stranice
Nakon postavljanja Google Search Console, trebate pričekati otprilike tjedan dana prije nego što počnete vidjeti korisne podatke. Za ubrzanje procesa možete postaviti XML mapu stranica kako biste pomogli Googleu da brže pronađe i indeksira sadržaj vaše web stranice.
Ako već imate mapu stranica, možete je pronaći tako da u preglednik upišete sljedeće: https://tvojadomena.hr/sitemap.xml.
Dobra vijest je da, ako koristite Yoast SEO, mape stranica se automatski kreiraju. To možete pronaći odlaskom na Postavke > XML mape stranica > Odaberite “Eneable feature”
Naravno, Yoast SEO je za korisnike WordPress-a, ali postoji mnogo drugih alata na mreži koji će vam pomoći da lako kreirate mape stranica bez obzira na to koju platformu za bloganje koristite.
Kada vaša mapa stranica postane aktivna na vašoj web stranici, možete otići u Google Search Console, kliknuti na odjeljak za mape stranica i odabrati “Dodajte svoju mapu stranica”.
Važne značajke u Google Search Consoleu
Google Search Console (GSC) je izuzetno koristan alat s nizom značajki koje vam omogućuju da pratite i analizirate uspješnost vaše web stranice. Nakon što postavite svoj račun, ključno je upoznati se s glavnim značajkama kako biste dobili dublji uvid u tehnički aspekt i optimizaciju vaše stranice.
Prođite kroz njih kako biste bolje razumjeli kakve podatke možete izvući iz Search Consolea u analizi indeksa, performansi pretraživanja, korisničkog iskustva, i tehničkih poboljšanja.
Pregled
Oznaka Pregled pruža brzi sažetak ključnih podataka o vašoj web stranici. Kada prvi put otvorite GSC, odmah ćete vidjeti ovu oznaku koja vam omogućuje da brzo procijenite glavne statistike, kao što su:
- Uspješnost pretraživanja: prikazuje koliko dobro vaša web stranica performira u Google pretragama, uključujući broj prikaza, klikova, prosječan položaj i stopu klikanja (CTR).
- Pokriće: ova stavka prikazuje koliko URL-ova s vaše stranice je indeksirano na Googleu, te obavještava o problemima s indeksiranjem, poput grešaka ili isključenih stranica.
- Iskustvo stranice: ovdje možete pratiti ključne pokazatelje korisničkog iskustva, uključujući Core Web Vitals (osnovne web vitale) i mobilnu upotrebljivost. Ovi podaci pomažu vam optimizirati brzinu učitavanja stranice, interaktivnost i vizualnu stabilnost.
- Poboljšanja: GSC nudi analizu strukture stranice kroz različita poboljšanja, kao što su breadcrumbs (mrvljeni tragovi), FAQ (često postavljana pitanja), recenzije proizvoda, pretraživačke kutije za sitelinks i strukturirani podaci koji se ne mogu pravilno obraditi.
Jednostavno možete pristupiti ovim značajkama klikom na odgovarajuće poveznice unutar kartice Pregled ili putem izbornika u lijevom bočnom panelu.
Google Search Console često ažurira svoje korisničko sučelje, pa je moguće da izgled i raspored funkcija variraju. Unatoč tim promjenama, glavne funkcionalnosti ostaju iste, tako da se nemojte zabrinjavati ako primijetite razlike u sučelju – sve ključne opcije uvijek su dostupne.
Inspekcija URL-a
Google savjetuje umjereno korištenje alata za inspekciju URL-a jer pogrešna konfiguracija URL parametara može negativno utjecati na način na koji Google indeksira vašu web stranicu.
Inspekcija URL-a omogućava analizu bilo kojeg URL-a s vaše web stranice unosom u pretraživač na vrhu stranice unutar alata.
Ova značajka pomaže vam dobiti uvid u to kako Google vidi vašu web stranicu i omogućava identifikaciju potencijalnih problema s indeksiranjem. Korištenjem URL parametara, alat omogućava praćenje performansi stranica i osigurava da ti parametri ne ometaju ispravno pretraživanje i indeksiranje stranica.
Više informacija o pravilnom korištenju URL parametara možete pronaći u Googleovim smjernicama, što je ključno za izbjegavanje situacija u kojima URL parametri upućuju Googleove robote u krivom smjeru, čime bi vaša web stranica mogla izgubiti na vidljivosti u rezultatima pretraživanja.
Uspješnost
Značajka Uspješnost unutar Google Search Console (GSC) omogućava detaljan uvid u to kako se vaša web stranica rangira u Google pretragama, pružajući ključne podatke koji vam pomažu da razumijete kako vaš sadržaj performira.
Postoje dva glavna segmenta koje možete pratiti: rezultate pretraživanja i Google Discover, kako biste dobili cjelovit pregled vidljivosti vaše stranice.
Ključni elementi izvještaja o uspješnosti
U izvještaju o uspješnosti ističu se nekoliko ključnih metrika koje su važne za razumijevanje uspjeha vaše web stranice:
1. Prosječna pozicija: ova metrika pokazuje na kojoj se poziciji vaša stranica pojavila u rezultatima pretraživanja. Stranice koje su rangirane na višim pozicijama obično generiraju više klikova;
2. Klikovi: ukupan broj klikova koje su vaše stranice primile u rezultatima pretraživanja;
3. Impresije: prikazuje koliko puta su vaša stranica i njen opis prikazani korisnicima u rezultatima pretrage;
4. Prosječni CTR (Stopa klikova): ova metriku prikazuje odnos između broja impresija i klikova koje je vaša stranica primila, što vam omogućava uvid u učinkovitost prikazanih rezultata.
Alati unutar oznake Uspješnost pomažu vam precizno pratiti koliko prometa vaša web stranica dobiva, odakle taj promet dolazi, te koje stranice ostvaruju najbolje rezultate.
Pregled izvještaja o uspješnosti
Pomicanjem kroz izvještaj možete vidjeti dodatne podatke o izvorima prometa. Primjerice, dobit ćete uvid u:
- Najbolje upite: pojmovi pretraživanja koje korisnici upisuju, a koji dovode do vaše stranice;
- Najposjećenije stranice: stranice koje generiraju najveći promet;
- Države: zemlje iz kojih dolazi najviše posjeta;
- Uređaji: pregled uređaja (desktop, mobilni, tablet) koje korisnici koriste prilikom pretraživanja i posjete vašoj stranici.
Ovi uvidi omogućuju vam prepoznavanje koji upiti, stranice ili uređaji najbolje funkcioniraju, kao i koje zemlje generiraju najviše prometa. Na temelju tih podataka, možete prilagoditi svoju SEO strategiju kako biste povećali vidljivost i optimizirali sadržaj za bolje performanse.
Indeksiranje
Ova oznaka vam omogućuje pregled vaših Stranica, Stranica s videozapisima, Mapa stranica i Uklanjanja.
Ove informacije pomažu u optimizaciji vaše web stranice za bolje rangiranje na Googleu, kao i u upravljanju sadržajem u pretraživaču.
Stranice
Prikazuje stranice koje su uspješno indeksirane, one s pogreškama, kao i one koje Google nije uključio u svoj indeks.
Stranice s videozapisima
Prikazuje status indeksiranja stranica s videozapisima. Možete dobiti odgovor zašto se videozapisi na stranicama ne indeksiraju.
Mape stranica
Pod ovom oznakom možete vidjeti mape stranica koje je Google otkrio na vašoj web stranici, te imati mogućnost slanja novih mapa stranica. To omogućava bržu i efikasniju indeksaciju novih ili ažuriranih stranica.
Uklanjanja
Ova opcija omogućava upravljanje sadržajem koji je prisutan u Googleovom indeksu. Ovdje možete zatražiti privremeno uklanjanje određenih stranica iz pretraživača, pregledati zastarjeli sadržaj te upravljati SafeSearch filtriranjem.
Ako trebate hitno ukloniti sadržaj iz pretrage, možete poslati zahtjev za uklanjanje izravno putem ovog alata.
Doživljaj
Ova oznaka se odnosi na ključne aspekte optimizacije web stranice koji su od vitalnog značaja za pružanje boljeg korisničkog iskustva, kao i za poboljšanje rangiranja na Google pretraživaču.
Evo detaljnijeg pregleda svakog segmenta:
Doživljaj stranica
Ova oznaka pokazuje ukupnu sliku o tome koliko tvoja web stranica pruža ugodno i sigurno korisničko iskustvo. Fokus je na postotku dobrih URL-ova na web stranici, tj. onih stranica koje zadovoljavaju Googleove standarde za kvalitetno korisničko iskustvo.
Osnovni web vitali (Core Web Vitals)
Ključni set metrika koje mjere uspješnost tvoje web stranice na temelju stvarnih korisničkih podataka. Fokus je na tri ključna elementa:
- LCP (Largest Contentful Paint): vrijeme koje je potrebno da se prikaže najveći element vidljiv na stranici;
- FID (First Input Delay): vrijeme koje je potrebno da stranica odgovori na prvi korisnički unos;
- CLS (Cumulative Layout Shift): stabilnost prikaza, odnosno koliko se elementi na stranici pomiču tijekom učitavanja.
Izvještaj o osnovnim web vitalima ti omogućava da vidiš podatke za mobilne i desktop verzije stranice, kao i da uočiš URL-ove koji trebaju optimizaciju. Na osnovu tih podataka, možeš poboljšati performanse web stranice i osigurati bolje korisničko iskustvo.
HTTPS
Oznaka HTTPS u Google Search Consoleu je indikator koji pokazuje status HTTPS-a na vašoj web stranici, tj. je li je vaša stranica sigurna i koristi li HTTPS protokol umjesto HTTP-a.
HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) je sigurniji protokol za prijenos podataka između korisnikovog preglednika i web servera, jer koristi SSL/TLS enkripciju.
Poboljšanje svih ovih aspekata osigurava bolje performanse, veću angažiranost korisnika, kao i bolji rang na pretraživačima, što direktno utječe na uspjeh web stranice.
Oznake poboljšanja
Oznaka poboljšanja u Google Search Consoleu odnosi se na funkciju koja vlasnicima web stranica omogućava praćenje i optimizaciju različitih elemenata stranice koji mogu poboljšati SEO uspješnost i korisničko iskustvo.
Put kroz web stranicu i okvir za pretraživanje (sitelinks)
Važan aspekt kada se radi o olakšavanju navigacije korisnicima i Googlebotu. Ova funkcionalnost omogućava korisnicima da direktno pretražuju vašu web stranicu putem Google rezultata pretrage, što poboljšava korisničko iskustvo.
Međutim, problem se javlja ako Google Search Console prijavljuje da nije moguće “rasčlaniti strukturirane podatke” (parse structured data) u vezi s okvirima za pretraživanje sitelinkova (sitelineks search box).
To znači da Google ne može pravilno čitati i razumjeti strukturirane podatke koje ste implementirali na svojoj web stranici, što može utjecati na prikazivanje okvira za pretraživanje u rezultatima pretrage.
Sigurnost i ručne radnje
Google Search Console pruža alate za praćenje sigurnosnih problema i ručnih radnji koje mogu utjecati na uspješnost i rangiranje vaše web stranice. Evo detaljnijeg objašnjenja ključnih elemenata:
Ručne radnje
Ručne radnje su intervencije koje Google poduzima kada vaša web stranica krši smjernice za webmastere.
Ove radnje mogu rezultirati smanjenim rangiranjem ili čak uklanjanjem vaše stranice iz Google pretraživanja. Idealno, u odjeljku za ručne radnje želite vidjeti da nema nikakvih intervencija, jer to znači da je vaša stranica u skladu s Googleovim pravilima.
Izvještaj o ručnim radnjama
Mogući scenariji koji dovode do ručnih radnji uključuju:
- Hakirana stranica: ako je vaša stranica hakirana, Google će vas obavijestiti, jer to može negativno utjecati na korisnike i vaše rangiranje;
- Neprirodne ili kupljene veze: Google sankcionira web stranice koje koriste neprirodne veze za povećanje rangiranja. Svi backlinkovi bi trebali biti relevantni za sadržaj i prirodni, umjesto da se koriste samo radi SEO optimizacije;
- Prikrivanje sadržaja: znači prikazivanje jednog sadržaja Googleu, a drugog korisnicima. Na primjer, prikrivanje affiliate linkova ili korištenje preusmjeravanja koja nisu vidljiva korisnicima, može rezultirati kaznama.
Problemi sa sigurnošću
Ovaj odjeljak omogućuje identifikaciju različitih sigurnosnih prijetnji s kojima se vaša web stranica može suočiti. Sigurnosni problemi mogu smanjiti povjerenje korisnika i utjecati na rangiranje vaše stranice. Izvještaj o sigurnosnim problemima navodi sve prijetnje, uključujući:
- Zlonamjerni softver
- Obmanjujuće stranice
- Štetni preuzimanja
- Umetanje koda, sadržaja ili URL-ova…
Poveznice
Ovdje možete vidjeti koje web stranice s povezuje s vašom, i koji tekst sidra koriste. Također možete vidjeti svoje interne poveznice, uključujući stvari kao što su:
- Koliko ih ima;
- Najviše povezane stranice;
- Najviše povezujuće stranice;
- Najviše povezani tekst;
… i još mnogo toga.
Ako vas zanimaju povratne veze vaše web stranice, ovaj alat može vam pomoći da steknete dragocjene uvide. Ovako to izgleda:
Search Console će vam pokazati sve domene koje najviše povezuju vaš sadržaj. Također ćete moći vidjeti web stranice koje imaju najviše poveznica.
Pomicanjem do oznake Poveznice na lijevoj strani stranice, možete generirati potpuni izvještaj sa svim podacima koji se odnose na vaše interne i eksterne poveznice.
Budući da su poveznice među najvažnijim faktorima rangiranja na Googleu, ova oznaka je jedna na koju biste trebali obratiti posebnu pažnju kada koristite Google Search Console za poboljšanje svoje web stranice.
Postavke
Ova oznaka vam omogućuje jednostavno upravljanje popisom korisnika vašeg svojstva, kao i metodama potvrde vlasništva, i još mnogo toga. Evo nekoliko stvari koje možete učiniti ovdje:
- Potvrda vlasništva: upravljajte metodama potvrde za stranicu ovdje;
- Korisnici i dozvole: upravljajte svojim popisom korisnika odavde;
- Uklanjanje svojstva: ovdje možete ukloniti svojstva s vašeg popisa;
- Promjena adrese: koristite ovo za premještanje stranica na novu web stranicu ili domenu;
- Status tiskovne publikacije: upravljajte statusom vaše stranice kao tiskovne publikacije;
- Izvještaj o međunarodnom ciljanju: prioritizirajte zemlje za svoje rezultate pretraživanja;
- Indeksni crawler: odaberite primarni crawler koji se koristi za ovu web stranicu, mobilni ili desktop.
Zaključak
Ne postoji nijedan dobar razlog da ne koristite Google Search Console. Radi se o besplatnom, korisnom alatu koji vam pruža neophodne uvide u uspješnost vaše web stranice i pomaže u optimizaciji za bolje rangiranje na Googleu.
Korištenjem ovog alata možete lako identificirati prilike za poboljšanje vidljivosti, ispraviti greške te razumjeti kako Google indeksira i rangira vašu stranicu.
Ovaj članak vas vodi kroz postavljanje Google Search Consolea i pruža savjete za optimizaciju, olakšavajući vam korištenje svih njegovih značajki. Jeste li već počeli koristiti Google Search Console za unaprjeđenje svoje web stranice?
Slobodno podijelite svoje iskustvo i povratne informacije.
Za sve ostalo slobodno nam se javite ili pošaljite svoj e-mail kontakt ovdje!